Markedsføring

Share This

Markedsføring

Hvad er markedsføring? For mig handler det om alt det du gør i forbindelse med en kunde. Lige fra telefonkontakt, håndtering af korrespondance, salgssituationen, afslutning af salg, aftersale, nyhedsbreve, de sociale medier, og så videre.

I en tid, hvor antallet af reklamer i form af annoncer, den ugentlige dynge af tryksager, tv reklamer og magasiner, er eksploderet, synes jeg det er tid til at træde et skridt eller to tilbage.

Det kan virke gammeldags, men ikke desto mindre er jeg tilhænger af nogle få principper vedrørende markedsføring:  Word of Mouth – på dansk er det blevet til mund til mund – og Permission Marketing. Der findes desværre ikke et dækkende ord på dansk for sidstnævnte.

Word of Mouth – altså at få folk til at snakke om dig, din virksomhed eller butik. Det kræver dog, at der er noget at snakke om.

Permission Marketing – at dine kunder har givet dig tilladelse til, at du må forstyrre dem, enten via mail, på de sociale medier, via SMS eller på anden vis.

Inden for de to nævnte kategorier, er der en lang række kanaler og virkemidler man kan benytte for at nå det mål man har sat sig. Her på siden kan du læse en stadigt voksende mængde tips, tanker og historier. Du har også mulighed for at se en liste over de bøger jeg har læst om emnet. Den vokser heldigvis også! Litteraturlisten finder du her

Modsætningen til Permission Marketing, er naturligvis Interruption Marketing, som er det du oftest oplever, når du for eksempel ser TV, læser avis eller magasiner eller hører radio. Du bliver afbrudt i det du ser, med reklamer. Når du læser avis, bliver du afbrudt af reklamer. På Internettet popper der til tider reklamer op på den side, du besøger, og så videre. De virker ikke på mig, faktisk irriterer de mig stort set alle sammen. De forstyrrer og spørgsmålet er om ikke reklame forureningen er så stor, at denne form for markedsføring mister sin virkning mere og mere.

I det lidt større billede, er jeg stor tilhænger af 80/20 reglen. Ifølge Pareto, der kom op med ideen, er der stor sammenhæng i forholdet mellem 80 og 20 reglen. Han påviste blandt andet, at 20% af de velstillede, ejede 80% procent af værdierne i blandt andet England og Italien. I mange virksomheder vil man ved nærmere granskning finde frem til, at 20% af kunderne står for 80% af omsætningen – eller i hvert fald tal, der kommer tæt på.

Og i den forbindelse ser jeg mere fornuft i at bruge mest energi på en allerede eksisterende kundebase frem for bevidstløst at jagte en nye. Og det er her 80/20 reglen kommer i spil. Jeg vil til hver en tid hellere bruge 80 procent af min tid på de eksisterende kunder, og de resterende 20 procent af tiden på at finde nye frem for at gøre det omvendt. Inden for mange brancher koster nye kunder faktisk en hel del penge og tilbagebetalingstiden bliver længere og længere jo større anstrengelser man gør sig.

Tanken er, at gør man sig ekstra umage overfor de bærende kunder i sin virksomhed eller butik, vil de med stor sandsynlighed med glæde fortælle om det til andre mulige kunder, der kunne tænkes at mangle netop dine tjenester, produkter eller ydelser. Dermed ikke sagt, at kunderne kommer af sig selv, men tæt på.

Man skal naturligvis tænke over, at det kræver et langt træk og gennemarbejdede planer at komme dertil. Men når det er sagt, så giver det for mig mere mening, end at man i sin markedsføring fyrer en masse energi, krudt og penge af på en traditionel markedsføring med annoncer og reklamer, for så at sidde tilbage og håbe på, at man har ramt plet.