Gør det selv marketing – Søgemaskinerne

Share This

Gør det selv marketing – Søgemaskinerne

SEO eller Search Engine Optimization er en hel industri for sig selv. Der findes utallige virksomheder, der ikke laver andet end at hjælpe dig op af rangstigerne på de forskellige søgemaskiner. Og det kommer nok ikke som den store overraskelse, at Google i denne sammenhæng fylder meget. Det er svært at finde tal, men flere steder indikeres det, at danskerne hovedsageligt bruger Google, når de skal finde frem til et givent emne. Google står således for op imod 75-80 % af søgningerne i Danmark.

Det giver sig selv, at jo højere du er på listen, jo flere vil finde dig og jo flere besøg vil du opnå. Det er de færreste, der klikker mere end 3 sider frem for at finde at kikke efter flere links til det, der er søgt efter.

Men nu kan vi jo ikke allesammen ligge nummer et på listen eller findes på side et. Dermed ikke sagt, at man ikke skal gøre forsøget. Men der er også dem, der siger, at man fortrinsvis skal skabe indhold for brugerens skyld og ikke kun til glæde for Google. Og med Googles seneste ændring af den algoritme, der gør at man bliver fundet, er det netop der man vil hen. Man skal huske på, at Google lever af at levere resultater brugeren rent faktisk kan bruge. Derfor er man også i gang med at rydde op i de sider, der er overoptimerede. Altså de sider, hvor man har brugt alle muligheder for at tilgodese det, man tror Google søger. Men nu er det altså mere indholdet det handler om.

Der er dog et par gratis fif til hvordan man hjælper sig selv på vej:

  • Tænk over hvilke ord du bruger i teksten. Handler du med tøjdyr, bør du bruge dette ord i alle dine tekster.
  • Titler – det samme gælder titlen på din side. Som du kan se øverst i din browser i den blå linje, hvis du bruger Internet Explorer eller Firefox, vil du på denne side kunne læse “Gør det selv marketing – Søgermaskinerne | Marketing tips – Gratis”. Jeg vil gerne findes ved søgninger på marketing og i min titel fremgår det to gangen. Det hjælper Google og mig.
  • Adresse – her hjælper det også, hvis det du gerne ville findes ved indgår. Adresses til den side du læser her er “www.itom.dk/gor-det-selv-marketing-sogemaskinerne” Og her indgår marketing også som et ord. Og det hjælper dig igen. Tænk derfor over, hvilke titler du giver de enkelte sider. Så sammen med Titel på siden og adressen, er marketing nævnt tre gange.
  • Hvis du er til det lidt mere langhårede, kan du også benytte Google webmastertools, hvor du ville kunne uploade dit sitemap og dermed selv hjælpe google på vej. Til WordPress findes der plugins, der automatisk opdaterer dit sitemap, så du ikke behøver at bruge energi på andet end at fylde relevant stof på din side. Google webmaster tools finder du her.
  • Derudover kan Google også godt lide, hvis du linker til nogle og de linker tilbage til dig. Eller sagt på en anden måde, hvis du på sinde linker til nogle af dine leverandører og de på deres side linker til dig som forhandler, hjælper det også på vej.

Denne side linker til forskellige sider, men der er i skrivende stund kun tre der linker tilbage til denne side. Det trækker ned, men på den anden side har jeg postet et nyt indlæg hver eneste dag siden slutningen af februar, og i skrivende stund kan jeg findes på side 3, hvis du søger på marketing tips på Google.dk og vælger “Sider fra danmark” eller “Sider på dansk” i venstre side af søgeresultatet.

Via Googles webmastertools, kan jeg se hvornår Googles søgerobot sidst har været på besøg og hvor mange af siderne der er indekseret. Der findes også andre oplysninger, såsom hvordan siden ligger i forhold til specifikke søgeord. Alt sammen noget man kan bruge timer på – man kan også bruge tiden på at skabe indhold og nye tiltag til glæde for læserne, eller blande det lidt. Sagt på en anden måde, så skal Google nok finde dig – brug først og fremmest tiden på indhold og få brugerne ind på alternative måder også. Eksempelvis ved hjælp af bannere i vinduet, visitkort, en side på Facebook og så videre.