Gør det selv marketing – Nyhedsbreve

Share This

Gør det selv marketing – Nyhedsbreve

Der er flere grunde til, at nyhedsbreve er en fantastisk ting. Den vigtigste er, at du har modtagerens velsignelse til at sende dem til ham. De meget lave forsendelsesomkostninger er en anden.

Men inden det kommer så vidt, skal du jo have modtagerens tilladelse til få lov at sende nyhedsbreve til ham. Vi bliver derfor nødt til at træde et skridt tilbage. En opdateret hjemmeside med en høj digital værdi, kunne være en årsag til, at du får lov. Fremragende betjening med fokus på kunden, er en anden. At du indfrier dine løfter om at levere et givent indhold med mere værdi end blot at ville sælge noget, kunne være en tredje. Og sådan er der utrolig mange faktorer, der spiller ind, før du får lov til at få kunden e-mail adresse.

Når først du har adressen, så er det din pligt at behandle den med respekt. For hvis ikke du gør det, er der intet nemmere for modtageren end at afmelde sig dit nyhedsbrev igen. Og der er ikke den store chance for, at kunden vender tilbage igen. Altså lige som i den virkelige verden, hvor kunderne ikke kommer igen med mindre de er blevet behandlet ordentligt.

Nogle nøjes med at bede om kunden mail-adresse, mens andre beder om alle mulige oplysninger; navn, adresse, postnummer, by, telefonnummer og naturligvis selve mail adressen. Jeg må desværre indrømme, at jeg selv har bedt om alle disse oplysninger. Helt uden grund, for vi sendte aldrig et brev direkte til kundens postadresse og vi kontaktede dem aldrig per telefon. De oplysninger var derfor ligegyldige og hvad værre er, det har med garanti holdt nogen tilbage fra at tilmelde sig. Dum, dum fejl. Mailadresse og måske, kun måske, et navn, er alt hvad du behøver.

Næste vigtigt lektion er muligheden for at lave mere end et nyhedsbrev. Alt for mange, inklusive mig selv, har lavet et one size fits all nyhedsbrev. Bevares, vi fik da ros for dem, men vi havde faktisk rig mulighed for at dele nyhedsbrevet op og på dem måde tilfredsstille modtagerne bedre.

Lad os sige, at du har en butik, der sælger børnetøj til både piger og drenge, og du sælger også sko til piger og drenge. Og hvis vi antager, at en af dine kunder kun har et barn, er vedkommende så synderlig interesseret i tøj og sko til det modsatte køn.  Så udover mailadressen kunne du få brugeren til at krydse et par felter af, såsom er interesseret i drengetøj eller pigetøj, og kunden kan naturligvis afkrydse begge felter.

Men ender det så ikke, at der skal laves tre nyhedsbreve? Jo, det gør det. Men tro mig, det er det værd.

Indholdet i nyhedsbrevet er naturligvis væsentligt. Der er for så vidt ingen grænser, men tænk over størrelse, tekstmængde. Lad være med at bombardere kunderne med tilbud. Dem modtager de til overflod i forvejen. Giv noget igen. Del ud af din viden.

Omkring valg af dag til udsendelse af nyhedsbreve, har jeg flere steder set, at onsdag er den bedste dag. Også fordi mange modtager nyhedsbrevet via deres arbejdsmail. Mandag er altså akkurat lige så dårlig som fredag. Weekend er spild. Det efterlader os med de tre dage midt i ugen. Mens onsdag om formiddagen, og gør det altid på den samme dag.

Hvis du skriver, at kunderne kan forvente at høre fra dig en gang om måneden, så sender du en mail hver måned. Det kunne være i den sidste uge, hver måned. Hold hvad du lover, også hvad nyhedsbreve angår.

Husk også at gøre noget ud af emnefeltet. Lav en fængende linie, der får brugeren til at ønske at åbne din mail.

Slutteligt vil jeg anbefale, at du gør dig umage. Ingen har nogen siden brokket sig over et nyhedsbrev, der er simpelt, flot, overskueligt og med godt indhold. Du kan jo altid spørge dig selv om du ville være glad for at modtage det nyhedsbrev, du er på vel til at sende ud til dine kunder. Hvis ikke, så er det tilbage til skrivebordet.