Microsoft basher Google

Jeg har før skrevet om, at visse producenter af smartphones “driller” de konkurrerende selskaber i reklamer. Det er for så vidt heller ikke nogen nyhed, at Microsoft for noget tid siden lavede en hjemmeside, hvis eneste formål er at miskreditere Google.

Der er noget, der tyder på, at det ikke sker alene af moralske årsager, men mere fordi Google er vokset sig så stor, at Seattle selskabet har set sig nødsaget til at udvikle deres hjemmeside og hvad der efterhånden snart kun kan beskrives som had til Google.

Microsoft har så at sige taget endnu en skridt op eller ned, alt efter observans, i kampen mod Google. På hjemmesiden, der er oprettet til formålet, kan man nu også købe hatte, t-shirts, hoodie og kaffekrus, der alle på en eller anden måde gør opmærksom på Scroogled, som Microsoft opfindsomt kalder deres kampagne. Se mere her.

Det store spørgsmål er så om det virker. Igennem tiden har mange kunder jo ikke ligefrem haft frygtelig positive tanker om Microsoft og deres produkter. Det har mere haft karakter af, at der på et givent tidspunkt, kun var to reelle muligheder i forhold til det at styre en PC. Apple eller Microsoft. Linux kom så til, men de  skulle i noget tid døje med, at alt for mange synes det var besværligt at opdatere. Hvordan det er i dag, er jeg ikke klar over. De mistede min opmærksomhed for længe siden.

Men virker det at svine en konkurrent til? Jeg tror det ikke, tværtimod. Det vil altid være bedre at spille på sine egne styrker end konkurrenternes mangler. Eller rettere det, man selv synes er deres mangler. For lige så længe kampagnen har kørt, har det ikke ligefrem haft en negativ indvirkning på omsætningen hos Google, der da heller ikke tager kampagnen særlig seriøst.

Deres eneste kommentar ind til videre er, omend lidt spydig, hvis man følger med i det, der formodes at blive det næste store inden for mobile enheder:

“Microsoft’s latest venture comes as no surprise; competition in the wearables space really is heating up.”

Det er jo en storslået kommentar til det “angreb” de er udsat for. Ser man på kommentarerne på de medier, der har bragt nyheden, er det heller ikke ligefrem positive meninger om Microsoft.  Så stod jeg med ansvar for den del i Microsoft, ville jeg stille og roligt gemme kampagnen væk og køre på de styrker Microsoft har. For dem har de naturligvis.