Nutella – dumt?

Det er vist ikke nødvendigt at præsentere Nutella, så direkte til historien. I flere år har de haft en super fan i form af amerikaneren Sara Rosso. Hun startede World Nutella Day i 2007 og denne dag er en tilbagevendende begivende hver den 5. februar. Siden hun startede den, har det grebet om sig. Andre fans kommer med opskrifter, videoer og sange!  Eller rettere var en tilbagevendende begivenhed.

Producenten bag det skønne produkt har nemlig bedt Sara Rosso om ikke længere at publicere noget som helst der kan forbindes med Nutella. Det har så betydet, at Sara Rosso officielt har lukket en hyldest hjemmeside, Facebook og Twitter konti samt naturligvis aflyst alle fremtidige World Nutella Days. Hun er selvsagt overrasket og skuffet. Især også fordi hun gennem årerne har haft en god dialog med folkene bag produktet, og hun er så vidt vides aldrig trådt ved siden af.

I de 6 år der er gået, har Sara Rosso, der også arbejder som forfatter, fotograf og digital strategi samt blogger om mad, opbygget en base af 40.000 følgere på Facebook ligesom hun på Twitter har 7.000 af samme slags.

Det giver sig selv, at hendes fans blev noget mellemfornøjet med belutningen fra Ferrero – firmaet bag Nutella.

Og jo mere man tænker over det, giver det mindre og mindre mening. Hvorfor risikere en Facebook/Twitter storm med så mange følgere. Og hvorfor afbryde en superfan i at promovere produktet – gratis.

Den eneste mulige forklaring må være, at de ønsker fuldstændig kontrol med deres brand. Men hvis det er tilfældet, hvorfor så ikke udvide samarbejdet med Sara Rosso og dermed inddirekte sikre sig, at hendes støtte fortsætter. Som det lyder, har hun været en mere end perfekt ambassadør. Som man så har slået ihjel.

Det skal dog nævnes, at hun stadig spiser Nutella.