Facebook annoncer II

I går gik indlægget på den ifølge undertegnede, manglende kvalitet i de Facebook annoncer, der en given dag fyldte min væg.

I dag gælder det fortællingen om eksempelvis skuespilleren Lena Maria Christensen, der er blevet brugt i markedsføringen af et slankemiddel. Trykkede man på annoncen ville man blive ført til en meget dårligt oversat side, der skulle sælge det fantastiske middel. Den dårlige udførelse af siden, bør naturligvis få alarmklokkerne til at ringe, men det værste er faktisk, at førnævnte skuespiller ikke har deltaget med accept i annoncen. De   skyldige har blot brugt hendes billede uden tilladelse. Ifølge artiklen i Politiken, tog hun det egentlig pænt, men havde dog sat Skuespillerforbundet på sagen og reklamen blev da også fjernet. Nu bruger annoncøren så bare et andet ansigt, der formentlig heller ikke har givet sin tilladelse til brug af dette billede.

En anden og måske værre sag, også beskrevet i Politiken, omhandler en mand, der pludselig ser hans veninde i en reklame på Facebook. Problemet er blot, at hans veninde desværre er gået bort. Konfronteret med reklamen, er afdødes mand naturligvis noget rystet.

Der findes med garanti andre lignende historier om disse annoncører, der kører frem med løgn og bedrag for at skabe en omsætning. Det er slemt nok.

Men det er også slemt, at Facebook ikke selv gør mere ved problemerne. Som det er nævnt i førstnævnte historie om Lena Maria Christensen, kører annoncen stadig.

Ville du selv ønske at se din annonce i forbindelse med disse slige annoncer?