Samsung i fedtefadet?

Myndighederne i Taiwan offentliggjorde mandag, at de er i gang med at undersøge påstanden om, at Samsung har brugt hyrede studenter til at skrive ondt om en af deres konkurrenter online, nemlig HTC.

Findes Samsung skyldig kikker de ind i en bøde på op til 4,7 millioner kroner.

Klagen opstod tidligere i denne måned, ved at internet brugere gennem en lokal agent hyrede studenter til at skrive rosende om Samsung og knap så rosende om HTC.

Direkte adspurgt afviste Samsung at kende noget til nogen sag overhovedet, men ikke desto mindre har de på deres Facebook side skrevet, at de beklager ulejligheden og den forvirringen fra denne begivenhed.  Dertil kommer, at de også har stoppet al internet marketing, hvor der postes artikler på hjemmesider.

Nu skal Samsung dømmes, førend balladen for alvor vokser i styrke. Men i en verden der er åben, nytter det ikke noget at lave den slags svinestreger. Det bliver stort set altid opdaget, så den korte gevinst afløses af et langt sejt træk for at vinde troværdigheden tilbage. Det er spild af gode kræfter.

Især også når man tænker på, at den slags nyheder spreder sig med en nærmest uvirkelig hastighed på Internettet. I millionvis af mennesker, har altså muligheden for at læse om historien og træffe en for den skyldige part, negativ beslutning eller sende historien videre til endnu flere mennesker. Og alt sammen på meget kort tid.

Det er uklogt at lave numre af den art.