Reklamer og katastrofer

Fra tid til anden, har jeg fundet reklamer – som regel via de sociale medier – hvor virksomheder sender budskaber af sted i kølvandet på katastrofer eller tragiske begivenheder. Det gælder blandt andet et skofirma, et firma, der sælger kosttilskud og flere andre. Men kan man så slet ikke bruge katastrofer i sammenhæng med reklamer. Nej, ikke de eksempler jeg har vist, fordi de oftest er alt for tæt på selve begivenheden. Men jeg har dog fundet en, der ifølge kommentarerne på YouTube ikke kaster meget andet af sig end positive kommentarer.

Der er tale om en Budweiser reklame, der blev vist til intet mindre end den første NFL Superbowl efter 11 september. Ja, vi er tilbage i februar, 2002. Reklamen blev kun vist den ene gang, men findes heldigvis i flere versioner på YouTube.

Budweiser fik ifølge dem selv overvældende mange positive tilkendegivelser for reklamer, men besluttede på et tidspunkt at fjerne den fra deres officielle YouTube kanal. Og grunden til, at den kun blev vist en gang, var ifølge Budweiser, at formålet ikke var at profitere på reklamen, men vise den for det den var. En respekt for de mennesker, hvis liv endte den tragiske dag.