Nye tiltag – Facebook

Som så mange andre virksomheder, er Facebook i konstant forandring. Og det er naturligvis fint nok. Men et måske kommende tiltag rejser alligevel nogle spørgsmål.

I sin iver efter at hente annoncekroner i omsætning, nu hvor Facebook er børsnoteret og dermed skal levere nogle resultater til aktionærerne, skal der naturligvis findes nye muligheder, nye pengemaskiner.

Den næste i rækken kan ifølge flere kilder være korte videoer, der lægger sig oven på din Facebook side og som du ikke kan slippe for. Bevares de tager op til 5 sekunder af din tid, før du kan komme til det du jagtede, altså din Facebook side, der så igen bliver mere og mere fyldt med reklamer og “afbrydelser” du for så vidt ikke har bedt om. Men må finde dig i, fordi Facebook jo er “gratis”.

Det store spørgsmål i den sammenhæng er naturligvis, hvornår får brugerne nok? Hvornår begynder de at kikke efter alternativer, der minder lidt mere om en tid, hvor Facebook var knap så fyldt med reklamer og hvor strømmen af nyheder på ens væg handlede om at være social på nettet. Altså så socialt det nu kan blive, når man sidder alene bag skærmen og kommunikerer med andre mennesker.

Min smertegrænse med hensyn til Facebook er nået for noget tid siden. Strømmen af reklamer, hvad enten det sker på den stationære maskine, tablet eller mobiltelefon, er simpelthen blevet for voldsom. Eller sagt på en anden måde, min brug af Google+ stiger i takt med antallet af reklametiltag på Facebook.

Jo, men de skal jo tjene penge for at overleve. Ja, det skal de, men de kan også jagte profitten så voldsomt, at antallet af brugere stille siver andre steder hen – og dermed også indtjeningsmulighederne. Problemet er så blot, at mængden af reklamer vil stige endnu mere og dødsspiralen er sat i gang.