Microsoft vs Google

Microsoft har i forbindelse med lanceringen af outlook.com iværksat en kampagne rettet direkte imod Googles tilsvarende tjeneste, Gmail.

Det gør de ved at fremhæve, at Google læser alle mails igennem for derigennem at målrette annoncer til Gmail brugere.  Altså en skræmmekampagne, der gerne skulle resultere i, at brugeren tilvælger outlook.com.

“THINK GOOGLE RESPECTS YOUR PRIVACY?
THINK AGAIN.

Google goes through every Gmail that’s sent or received, looking for keywords so they can target Gmail users with paid ads. And there’s no way to opt out of this invasion of your privacy. Watch the video to see how you get Scroogled.

Outlook.com is different—we don’t go through your email to sell ads.”

Sådan står der på forsiden af hjemmesiden. Dertil kommer citater fra fremtrædende Google folk, såsom bestyrelsesformanden Eric Schmidt og medgrundlæggeren af Google, Larry Page.

Problemet er bare, at det ikke er første gang Microsoft benytter denne taktik. Og på trods af, at Google før har fortalt, at de ikke som sådan læser brugernes mail, men har en stykke software til at scanne mailen for dermed at tilrette annoncer til den enkelte mail. Noget man som bruger accepterer, når man tilmelder sig den gratis tjeneste.

Og nu gør de det altså igen. Og som sidste gang, er bloggerne på stikkerne rundt omkring med bemærkninger, der ikke ligefrem er rosende over for Microsoft.

Men hovedpointen er, at man “sviner” konkurrenten til for at promovere sit eget produkt. Det har aldrig virker, hvor jeg kommer fra – Nordjylland – og det virker heller ikke ret mange andre steder.

En blogger pointerer da også, at Microsoft i stedet burde bruge al deres energi på at fortælle om det som Outlook.com kan, som Gmail ikke kan. Og der skulle i den forbindelse være nok at fremhæve.

Jeg vil til hver en tid foretrække, at en producent fortæller om sit produkt uden at svine andre konkurrenter til i samme åndedrag. Det giver noget mere troværdighed. Hvis en sælger finder det nødvendigt at svine andre til, må han jo være usikker på om hans produkter kan stå af sig selv. Det er en ommer Microsoft!