Brandværdi feb20

Tags

Related Posts

Share This

Brandværdi

Mange kender måske den årlige liste over de bedste brands fra Interbrand. Men de er ikke de eneste, der værdisætter mærker eller brands og giver dem en værdi. Således findes der også Brand Finance, der netop har offentliggjort deres liste over de 500 mest værdifulde brands i verden. Uha, det lyder stort.

Det kan måske overraske hvem der topper, men ikke desto mindre mener Brand Finance, at italienske Ferrari et det bedste brand. Foran så prominente mærker som Coca Cola og Google, der eller altid er at finde i toppen.

Bag vurderingen ligger hensynet til de forskellige virksomheders økonomi, indtjeningsgrad og omsætning per kunde. Der bliver også lagt vægt på de knap så målbare ting som loyalitet og hengivenhed for mærket.

Det er naturligvis altid god reklame, for de virksomheder, der ender på den øverste plads, og Ferrari er da også glade for hæderen. Men omvendt, hvem ville ikke være det. Masser af gratis omtale i mange forskellige medier og retten til at blære sig ind til næste års liste offentliggøres. Det kan naturligvis også give dem blod på tanden i forhold til at fastholde positionen.