Sådan skal det gøres

De sidste par indlæg har handlet om, hvor dumt visse selskaber har ageret på de sociale medier. Det er naturligvis også det letteste. Altså at kritisere.

I dag er det omvendt. Her har vi at gøre med en virksomhed, der oplevede at få ørerne i maskinen på Facebook, men gjorde bagefter en hel masse ting rigtigt.

Det hele tager sin start, da Malaca der laver Lagerman Konfekt ændrer på opskriften og sender konfekt ud, der mildest talt slet ikke smager “som det plejer”. Eller som en bruger på Facebook skrev i sin tid; “Det er med vantro og rædsel, jeg har smagt jeres nye såkaldte ’original’ lakridskonfekt. Aldrig har jeg smagt noget så sødt og syntetisk gennemført rædselsfuldt – julen er ødelagt”.

En Facebook gruppe blev i al hast oprettet, Vi vil have vores Lagerman Lakrids Konfekt tilbage, og 550 sympatisører senere kom der skred i tingene.

For Malaco tager kunderne seriøst. Så seriøst, at de kontaktede de 400 mest kritiske røster og bad om deres input i forhold til videreudvikling af konfekten. Det er jo ganske enkelt genialt. Især fordi så få gør det, mærkelig nok. Det er trods alt kunderne de lever af. Ikke nok med, at kunderne blev spurgt til råds, 1.100 mennesker har igennem en periode modtaget testposer for at komme videre.

Malaco er klar over, at de ikke rammer 100 procent, men ikke desto mindre, har de grebet det an på en fantastisk og lærerig måde.  Egentlig underligt, at man skal rose dem for håndteringen, for det er så logisk, at det omvendt virker idiotisk, at alle ikke gør det på samme måde.