Regler? Bryd dem

Inden for nyhedsbreve findes der et sæt regler man anbefales at bruge, hvis man vil lave det perfekte nyhedsbrev. Man opererer med det slidte begreb best practise, som om der kun findes en eneste løsning. Reglerne ser således ud:

  • Skriv ikke ord i emne linjen med store bogstaver
  • Send aldrig en mail, der kun indeholder et stort billede
  • Brug aldrig ordet gratis eller tegn i emnelinjen
  • Aldrig sende et nyhedsbrev, hvor der kun er brugt tekst
  • Aldrig, aldrig købe en e-mail liste
  • Emnelinjen bør aldrig indeholde mere end 50 bogstaver
  • Afmeld nyhedsbrevet linket bør altid være i bunden af e-mailen
  • Aldrig sende en mail sent om aftenen eller i weekenden

Virkeligheden er bare, at ovenstående liste ikke holder. Best practise gælder individuelt. Der vil sikkert være nogle, der har held med at bruge store bogstaver, og der vil sikkert være nogle, som har held med at sende et stort billede og så videre. Best practise fejler ikke noget, hvis man gør den individuel, men hvis det pludselig handler om, at alle regler er rigtige for alle, er man på vej ud af sidesporet.

Bryd reglerne, afprøv dine mail – eventuelt via splittest og find selv ud, hvad der virker for dig.