Microsoft kløjs i det

Microsoft troede de  var smarte. De lancerede en #DroidRage kampagne på Twitter. Idéen var, at brugere fra hele verden skulle komme med historier om malware – ondsidende programmer – på deres Android smartphones.

Kampagnen blev skudt af med følgende tweet: ”Har du en skrækhistorie om malware på Android? Svar med #DroidRage om din bedste/værste historie, så har vi måske en gave til dig med ønske om god bedring.”

Det er ikke alene dumt, det er også særdeles usmart, når nu markedsandelene på Microsoft Windows Phones er meget små uanset, hvor man kikker hen i verden.

Og ulykken indtraf da også, idet Android brugere fra hele verden vendte det hele på hovedet og gik til angreb på Microsoft. Så meget, at deres reaktion nu anses som en succes, der er blevet omtalt på diverse gadget hjemmesider og en masse omtale på Twitter.

Her er et par af kommentarerne fra Twitterbrugerne:

“Microsoft #DroidRage campaign produced a 200% increase in windows phones sales yesterday, analysts are uncertain if this was 2 og 3 devices”

“Sorry. We’re back. Had to reboot the PC #tooeasy “DroidRage”

“#windowsrage backlash from #DroidRage capigns illustrates why 1) you don’t go negative and 2) you don’t antagonize passionate community”

Som det fremgår er der oprettet en #windowsrage.

Når man bevæger sig ud på den tynde is, hvor man i løbet af ingen tid kan miste kontrollen, så skal man være mere end særdeles godt forberedt. Denne kampagne har i den grad ramt Microsoft som en boomerang, og de kan ikke styre det.

Det er dumt på så mange måder, når man tænker på, at de ikke ligefrem blæser op af rangstigen og fylder så lidt på det samlede marked. Hvis ikke dine produkter kan stå af sig selv uden, at du skal svine konkurrenten til, så har du det største problem. Og nu er resultatet åbenlyst, Microsoft gøres til grin i mange af de magasiner, der egentlig skulle hjælpe dem på vej til at vinde fodfæste med deres software platform til smartphones. Der må simpelthen sidde en marketing mand et eller andet sted og græmme sig – med rette.