Krisehåndtering dec04

Tags

Related Posts

Share This

Krisehåndtering

Tilbage i 1982 oplevede den amerikanske gigant, Johnson & Johnson problemer med et af deres produkter, Tylenol. I Chicago området døde 7 mennesker på grund af Tylenol pakninger, der var blevet forgiftet af en særdeles ondskabsfuld person. J&J fjernede omgående alle Tylenol pakninger fra hele det amerikanske marked på trods af, at dødsfaldende udelukkende var forekommet i Chicago området. Samlet pris for denne manøvre i 1982 var omkring 100 millioner dollars. Derudover blev 2.500 personer sat til at sikre, at kommunikation til offentligheden var på plads. Problemet blev altså taget yderst seriøst, og der skulle helst ikke være nogen amerikanere, som ikke kunne få svar på spørgsmål eller være bekymret.

Næsten samtidig oplevede deres direkte konkurrent, Bristol-Myers, næsten samme problem. Denne gang foregik det i Denver, Colerado, hvor der var blevet fiflet med deres Excedrin tabletter. Men i stedet for at trække produktet tilbage i hele USA, gjald det kun i Denver området. Og de igangsatte ikke nogen form for kommunikation med offentligheden, for at skabe ro om situationen.

J&J fik følgende skudsmål fra Washington Post: Johnson & Johnson has suceeded in portraying itself to the public as a company willing to do what’s right, regardless of cost.

Bristol-Myers modtog ingen hæder. Tværtimod sagde deres daværende chef, Richard Kelk, til Dun’s Business Month:  That the Excedrin incident would have a negligible effect on Bristol-Myers earnings”

Hviken type virksomhed er din? En der gør, hvad der skal til? Eller en, der gemmer sig lidt væk og ser hvor galt det går?