Spred budskabet, 50 kr. tak!

Så kom det, der er blevet skrevet om tidligere. Muligheden for at sprede sit private budskab ud, så det med sikkerhed når hele venneskaren rundt. Formedelst små 50 kroner, bliver dit personlige opslag spredt ud på flere væge, hvis du betaler for at promovere opslaget. Men ifølge DR, er prisen afhængig af hvor mange venner du har. Og tal viser, at kun op til 16% af dine venner rent faktisk får dit opslag op på deres væg. Tallet stammer fra februar og skulle ifølge Facebook være oppe på 20% idag.

Så ikke nok med, at vi får et stigende annoncer i nyheds strømmen, deler værdifuld viden med Facebook og er med til at holde maskinen i gang, så skal vi altså nu også til at spæde til i en virksomhed, der efter sigende er ramt på indtjeningen.

– Jeg tror det på længere sigt bliver et problem for Facebook, at man som privat bruger kan betale sig til en bedre placering. Som jeg ser det, strider det imod deres mission. Derudover er der også en risiko for, at brugerne bliver irriteret. I forvejen er Facebook plastret til med reklamer, og til gengæld forventer brugerne at det er gratis. Nu får de både reklamer – og besked om at betale ved kasse et, siger redaktør Lars Damgaard Nielsen, DR til deres hjemmeside.

Martin Thorborg siger det på en lidt anden måde; Det nye tiltag er lidt vovet. Folk begynder at føle sig pisset på. Det er lidt ala: Hey, jeg har fundet nogle venner på Facebook, og vi har det hyggeligt med hinanden. Og lige pludselig skal man betale en halvtredser for at få sendt en invitation til en fødselsdag ud til alle sine venner.

Det bliver spændende at se, om dette tiltag sammen med den stigende mængde annoncer, får folk til at søge andre græsgange, såsom Google+.