Kundeklager

Microsoft manden Bill Gates, er citeret for at sige følgende: We built our company on customer complaints.

Jeg har skrevet om det før, og har selv i tidligere stillinger ikke taget kundeklager så seriøst. Nok nærmere anset kunder som brokhoveder, der aldrig ville kunne blive stillet tilfredse alligevel. Et par bøger senere, er jeg heldigvis blevet klogere.

Så Bill Gates har naturligvis ret. Er man i tvivl, vil det sikre kort være, at spørge kunderne. Og har man kunder, der brokker sig, bør man bruge en masse energi ikke bare på at gøre dem tilfredse men også sikre sig, at man får alt med, så en lignende fejl aldrig opstår igen.

Og faktisk er der meget mere at læse ved at bruge tiden på de føromtalte “brokhoveder”, for dem kan du virkelig lære noget af. Har du kun glade tilfredse kunder, er der en fare for, at man bliver lige selvfed nok og det er svært at lære noget i den position. Det samme gør sig naturligvis ikke gældende, når der tale om lussinger fra kunderne.

Hjælp dem, lær af dem og forbedre dig.