Knap så heldigt

Du har sikkert set McDonald’s reklame, hvor selve barnebarnet af opfinderen til en Big Mac opfordrer kunderne til at lave deres egen bruger på en hjemmeside. Idéen var så, at man kunne sammensætte sin egen burger og derefter deltage i en konkurrence. Alt sammen godt tænkt og smart. Folk vil gerne deltage i en konkurrence, hvor de ikke skal købe et lod eller på anden måde besværliggøres.

Problemet er blot, at deltagerne uden at vide det også sagde ja til at modtage nyhedsbreve fra McDonald’s. Problemet er, at de ikke klar fortæller deltageren, at det siger han/hun også ja til. Bevares, hvis man læser konkurencevilkårerne igennem, vil man kunne finde punktet omkring nyhedsbreve. På side 12 af 14 sider.

Hvad skulle McDonald’s så have gjort? Jo, de skulle have gjort meget tydeligt klart for deltageren, at der ville komme et nyhedsbrev. McDonald’s svar på alt dette er, at en grafisk del var – som de siger – faldet ud og ingen havde tjekket det efter lanceringen.

De er dog så ærlige, at de siger, at de indsamlede 16.000 adresser nu er ubrugelige. Berlingske Business har dog tjekket hjemmesiden efter at have haft samtale med kommunikationsdirektøren og boksen er ikke faldet på plads igen. Og den er i skrivende stund stadig ikke kommet på. Det er til gengæld dårlig stil.

Så husk at sikre dig brugerens accept, Alt andet kan give dig voldsomme problemer, problemer af økonomisk art.