Inbound marketing jul12

Tags

Related Posts

Share This

Inbound marketing

Når man surfer rundt på diverse marketingrelaterede sider, er indbound marketing et begreb, man ofte støder på. Men hvad er det så? Traditionelt har man brugt det modsatte, nemlig outbound marketing. Det vil sige, at man bruger tid og energi, og ikke mindst penge på at nå en mulig kunde. Det kan være kanvas salg via telefon, bannere, annoncer og så videre. Det hedder outnound, fordi du skubber dit budskab ud via forskellige kanaler og håber på, at det rammer plet og dermed skaber mersalg i din butik eller virksomhed.

Men som jeg har skrevet om før, bombarderes vi med indtryk og er således også svære at ramme. Vi filtrerer simpelthen mange af budskaber ud af vort system. Derfor er online marketing folket begyndt at vende sig mod inbound marketing. Begyndt er måske ikke det rette ord, men ikke desto mindre er der en stigende tendens.

Mange virksomheder opbygger og skaber værdifuldt indhold og skaber dermed indhold som gerne skulle tiltrække nye kunder uden, at din virksomhed er direkte involveret. Det er den så alligevel, for indholdet skal jo skabes.

Det kunne eksempelvis være YouTube videoer, pressemeddelelser og deltagelse på de sociale medier. Her er der i alle tilfælde tale om inbound marketing. Disse tiltag hjælper nye mulige kunder på vej til at opdage dig ved egen hjælp.

En måde at komme i gang på er ved at følge disse trin:

  1. Identificer din målgruppe – målet, som med al anden form for marketing, er at få besøgende på din side. Og før du får amok i at skabe indhold, er det vigtigt at få fastslået hvilke typer af kunder du ønsker at ramme. Du skal altså skære lidt ind til benet og ikke sigte efter den brede masse. Som en eller anden har sagt, hvis du vil tilfredsstille alle, ender du med ikke at tilfredsstille nogen. Analyser dine tidligere kunder, hvordan tiltrakt du dem tidligere, er der karakteristika der samler dem og kan det bruges fremadrettet på at skabe nye kunder. Du oplever måske via analyse programmer, at mange af dine betalende kunder kommer fra Facebook og at en masse af dine kunder falder inden for aldersgruppen 19-29 år og er mænd. Med den information in mente, kan du nu begynde at skræddersy dit indhold.
  2. Vælg din metode – nu da du ved, hvem du skal sigte efter, er det på tide at vælge metode eller virkemidler. Det kunne være muligheden for at modtage nyhedsbreve fra dig, at du lægger din inbound marketing materiale ud på Facebook, Google+ eller Pinterest. På den måde giver du dig selv mulighed for at skabe noget, der går viralt eller spredes hurtigt. Og viralt er blot den digitale version af word of mouth.
  3. Skab indholdet – det kunne være tekstbaserede artikler, der kan deles via de sociale netværk eller det kunne som tidligere nævnt være infographic eller videoer. Det afhænger alt sammen af, hvordan din målgruppe agerer, når de er online. Så er dine kunder meget aktive på YouTube, skal du  naturligvis vælge videoen som løsning frem for almindelige nyheder på skrift. Du kan skabe indholdet selv eller få hjælp udefra.
  4. De sociale medier – vælg det medie, de fleste af dine kunder bruger. Brug Facebook, hvis det er der de kommer fra. Også selv om Google+ måske er din favorit. Og som beskrevet i indlægget om deltagelse på forum, så opret en profil og vær troværdig og social bevidst i dine handlinger. Det gør heller ikke noget, at man beder om at få spredt sine nyheder eller tanker.
  5. Mål din succes – og her er Google Analytics et godt værktøj. Du kan sætte systemet op til at holde øje med stort set hvad som helst og se om du får noget ud af dine anstrengelser.

Det lyder let, ikke? Det er det ikke. Det kræver akkurat lige så meget arbejde, som konventionel markedsføring. Men lad det ikke holde dig tilbage – kom heller i gang nu.